Zondag 8 oktober stonden wij allen op een toch iets te vroeg tijdstip – 06:00 uur- al klaar voor de beemd. Na slaperig iedereen te hebben begroet, onze koffers in de bus te hebben gegooid en afscheid te hebben genomen van onze ouders zijn we vertrokken. De busreis begon met een kort praatje van de man die zich voor het eerst voorstelde maar later onze echte held zou worden door zijn leuke grappen en muzieksmaak (ABBA bijvoorbeeld), buschauffeur Peter.
Na een voorspoedige busreis zonder files kwamen we op tijd aan in Calais, waar we de boot naar Dover namen. Vanaf Dover zijn we naar Wantage – een dorpje vlakbij Oxford- gegaan, waar wij ook verbleven. Vlak voor de aankomst bij de accommodatie hebben we nog de tragische ondergang van twee eendjes moeten zien, die overreden werden door een auto. De werkweek had wel genoeg therapeutische waarde om deze traumatische gebeurtenis te verwerken.
Die avond hebben we een spannende wandeling gemaakt waar onze gids ons alles wist te vertellen, van welke plant je nodig hebt voor Absinthe tot hoe algen ons leven gaan redden later (ze produceren zuurstof en het schijnt dat je ze kunt eten).
Nadat we waren gesetteld zijn we gaan slapen, want de volgende dag liep onze wekker weer af.

Maandag zouden we eigenlijk naar een school gaan, maar dit bezoek ging (helaas) niet door. In plaats daarvan gingen we naar Blenheim Palace. Hier werden we rondgeleid en kregen we veel ruimte voor het bezoek van dingen van eigen interesse, zoals het bezoek van een soort poppenspel waar de geschiedenis van het paleis werd uitgelegd of een wandeling langs het water.

Dinsdag Was het tijd voor Oxford zelf. Hier zijn we eerst naar Christ Church gegaan, wat een van de universiteitslocaties van Oxford University is. Hier is ook een deel van Harry Potter opgenomen, wat heel leuk was om te zien! Hierna kregen we wat vrije tijd in Oxford om te winkelen of dingen te bezichtigen.
Hier zijn we ook gaan punteren, wat voor velen een leuke maar lichtelijk beangstigende ervaring was (we waren niet erg goed en er waren ganzen aanwezig).  Daarna zijn we naar het museum gegaan wat veel exposities had met vele uiteenlopende onderwerpen, waardoor er voor iedereen wel iets interessants tussen zat.

Woensdag zijn we naar Birmingham geweest. Hier moesten we eerst even een opdracht doen in het museum, maar vervolgens mochten we een hele lange tijd zelf onze tijd indelen. Sommigen zijn gaan karten, anderen naar de Bullring (een groot winkelcentrum) geweest en zelf ben ik met een aantal anderen naar een escaperoom geweest.

Donderdag was de sportieve dag. Eerst zijn we een heel stuk gaan wandelen naar the white horse, een grindpad in de vorm van een wit paard op een heuvel. Bovenaan de heuvel was het best een teleurstelling omdat je de vorm er niet in kon zien, maar toen we met de bus langs de heuvel reden konden we het toch zien.
’s Avonds was het tijd voor rugby, wat iedereen erg leuk vond. Wat wij allen ook heel tof vonden, is dat mevrouw De Haan mee heeft gedaan! Het was een hele leuke ervaring, en zeker het tackelen werd als iets leuks gezien.

Vrijdag vertrokken we weer om 7 uur in Wantage op weg naar huis. Helaas stonden we behoorlijk lang vast in Antwerpen, maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden een leuke groep leerlingen, een top buschauffeur en super leuke begeleiders! ’s Avonds hebben we afscheid van elkaar genomen en konden we eindelijk weer in ons eigen bedje slapen en douchen onder een douche waar het geen halve olympische spelen was om te kunnen douchen( er waren 3 stralen, 1 naar het plafond, 1 naar rechts en 1 naar links).

Afgelopen donderdag 9 november was het tijd voor de terugkomavond. Vele leerlingen bleven na school gewoon op school en hebben eten besteld. ’s Avonds was het tijd voor de presentaties waar alle ouders konden zien wat we per dag gedaan hebben. Ook is er een film vertoond van de werkweek. Zie hier de film van onze werkweek, gemaakt door Adieb Molato.

Ik heb een hele leuke week gehad, en ben vrij zeker dat de rest het ook heeft gehad! Nogmaals dank aan iedereen die mee is geweest!