
De scholen zijn weer begonnen! Ik fiets alweer drie weken van Diepenheim naar Lochem. Het Staring College doet een poging om de draad weer op te pakken na de zomervakantie, maar dat lijkt niet echt mee te vallen met een recordaantal leerlingen die dit jaar naar onze school komen, in totaal meer dan 2000. Op de locatie in Lochem zorgt de drukte voor veel problemen in de eerste schoolweken. Files in de gangen behoren tot de orde van de dag en het forum is nu al overvol, terwijl een deel van de leerlingen nog buiten pauze houdt vanwege het mooie weer.
Het lijken me onvermijdelijke gevolgen van zo veel leerlingen in een net iets te klein schoolgebouw. ‘Vol is vol’ als het gaat over Nederland klinkt opeens zwaar overdreven als je ziet hoeveel leerlingen er op deze paar vierkante meter aan de Zutphenseweg passen. Dat het Staring er niet voor kiest om het schoolgebouw flink uit te breiden kan ik me goed voorstellen, want over een paar jaar is de drukte weer voorbij en zal het leerlingenaantal blijven krimpen. Tegelijkertijd zijn er ook een aantal problemen ontstaan die volgens mij zelfs met een groot leerlingenaantal voorkomen hadden kunnen worden.
Ik heb het natuurlijk over de chaos van de roosters in de bovenbouw. Het lijkt alsof het begin van een nieuw schooljaar de mensen die verantwoordelijk zijn voor de roosters volledig heeft verrast. Mentoren in mijn leerjaar 6-vwo bleken verkeerd te zijn toegewezen en werden nog een dag voor het begin van het schooljaar gewijzigd. Maar daar bleef het niet bij. Een week later moesten een hoop andere klassen worden aangepast, zodat leerlingen na een week les alsnog een andere docent voor een vak kregen. Het zorgde voor een hoop frustratie en soms enige opluchting voor de paar leerlingen die na een week toch nog een leukere leraar kregen.
Op dit moment, veertien schooldagen na dag één van het schooljaar, zijn sommige roosters nog altijd een rommeltje. Een wiskundeklas met een docent die weigert op zijn vrije dag les te geven – in mijn ogen een begrijpelijk standpunt – krijgt simpelweg een uur minder ingeroosterd. Voor een andere wiskundeleerling is de situatie nog gekker: bij haar is wiskunde helemaal verdwenen van het rooster. Ik hoop voor de andere leerjaren dat de problemen minder groot zijn, al schijnen ook daar klassen te zijn met structurele lesuitval in de eerste weken.
Het moet een enorme uitdaging zijn om zo veel leerlingen in een te krappe school te stoppen met hier en daar een (tijdelijk) gebrek aan docenten. Misschien is het wel een wonder dat het nog zo goed gaat en dat alle onderbouwklassen een ogenschijnlijk foutloos rooster zonder tussenuren hebben. Je zult me dan ook nooit horen klagen over mijn rooster met vier keer les tot en met het achtste uur en vier keer eerste uur beginnen, want waarschijnlijk zou een verbetering van mijn rooster die van vele anderen verpesten. Bovendien zijn er al genoeg andere dingen waar ik me wel over kan opwinden: waar blijft bijvoorbeeld toch dat PTA?
Tama Schreurs
Begrijpelijk die drukte idd, maar lastig voor de leerlingen en het personeel! Hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden voor het roosterprobleem. Maar ik wil even kwijt Tama, wat schrijf jij góed!