Muziek Maandag: mei ’19

Het is weer tijd voor Muziek Maandag, mijn maandelijkse rubriek waarin ik de meest spraakmakende of lof-verdienende albums van de maand bespreek. Deze maand bespreek ik twee opkomende artiesten, één self-made artiest en één al bestaande pop-ster.

Naast dat er wat lekkere albums zijn verschenen deze maand zijn er ook wat andere spraakmakende dingen gebeurt in de muziekwereld want: NEDERLAND HEEFT HET EUROVISIE GEWONNEN! Het nummer stond al lang erg hoog bij de bookmakers, maar blijkbaar viel het nummer ook erg in de smaak bij het publiek. Verder waren er nog wat nieuwswaardige gebeurtenissen zoals heftigere aardbevingen in Groningen, de Europese verkiezingen en dat Theresa May afstapte als premier.

Based Universe – Jacin Trill & Leafs

Twee zeer jonge en veelbelovende artiesten van dit moment, Jacin en Leafs, hebben een team gevormd om dit album te vormen. Jacin kwam eerder al met zijn vrolijke mumble-rap album Happy Land, met geen greintje verdriet of boosheid te bekennen, slechts zomerse vreugde. Dat dit genre in de smaak viel was vrij duidelijk, want al snel was Jacin bekend in binnen- en buitenland met ‘kspreyopjebytch’.
Ook Leafs mag op zijn jonge leeftijd al spreken van hits. Hij maakte vorig jaar nog een samenwerking met grotere collega’s in de rapscene, SFB en Dopebwoy, genaamd ‘drip’. De single bereikte hoge plaatsen in de top 40.
In hun gezamenlijke album staat weer diezelfde blijheid centraal, dus een echte aanrader als je hun individuele werk ook leuk vond. Hoewel veel rappers dezelfde soorten muziek produceren vind ik dat Trill en Leafs er bovenuit stijgen. Ze hebben duidelijk een eigen stijl ontwikkelt en kunnen daarom innovatief zijn in hun geluid. Ze doen gewoon hun eigen ding.

7,5/10

IGOR – Tyler, the creator

Tyler, the creator is met dit album de eerste ‘rapper’ die nummer 1 behaald op The Billboard Album Top 100 met een volledig zelfgeproduceerd album. Er staan wel een aantal featurings op, zoals Kanye West en Lil Uzi Vert, maar de instrumentalen, beats en vrijwel alle vocals zijn door hemzelf.
De grootste hit van zijn album is ‘Earfquake’, een nummer over liefde maar ook over de afhankelijkheid van zijn geliefde. Het is een van de vrolijkere nummers op dit album, omdat er veel nummers zijn die een depressief karakter innemen, met thema’s zoals een gemiste vader en het wegrennen van angsten.
Mede omdat Tyler alles zelf maakt, past het album precies in elkaar. Met alle achtergrond geluidjes, de verschillende hoogtes van zijn stem en de distortion op de gitaren wordt het, net als zijn andere albums, een unieke ervaring waarbij de inhoud van het nummer langzaam komt bovendrijven.

8,5/10

Miley Cyrus – She is coming

We kennen Miley natuurlijk van haar zeer opvallende nummers ‘I came in like a wrecking ball’ en ‘We can’t stop’, maar dit album is het tegenovergestelde daarvan. De nummers zijn een mengelmoes van de huidige popnummers en als het een album van Katy Perry of P!nk was geweest dan had dat zo gekund. Het enige unieke is dus haar stem, waarvan ze niet eens volledig gebruik van maakt.
Enfin, ik ben niet heel positief tot nu toe, maar het album is wel lekker om naar te luisteren door de scherpe beats en de vibe die het overbrengt. ‘Cattitude’, een nummer met de dragqueen RuPaul, is wel erg origineel en opvallend. Het heeft nog steeds een beetje dat ‘fuck de hele wereld’-gevoel wat je van Miley Cyrus krijgt, maar dan in mindere mate.

6,5/10

,

Geef een reactie