Afgelopen woensdag is heel 4VWO op pad gegaan naar Den Haag, met aansluiting op het vak maatschappijleer. Met ruim 120 man op pad was het een hele klus om iedereen onder controle te houden, maar het is – soort van – gelukt.

De dag werd verzorgd door ProDemos, het huis voor democratie en rechtstaat, dat mensen onderwijst over de politiek in Nederland. Ze verzorgden verschillende opdrachten waar je ‘geld’ mee kon verdienen. Dat ‘geld’ ontving je door vragen te stellen, actief mee te praten of opdrachten correct te voltooien. De leerling met het meeste geld kon dan aan het eind van de middag een leuke souvenir halen.

Op de planning stonden verschillende onderdelen. Zo kregen de leerlingen een kleine introductie door middel van een quizje: ‘Wie, Wat, Wet’. Er ontstonden meerdere groepjes die op een kahoot-achtige manier antwoord moesten geven op politieke vraagjes. Wie is de laatste persoon die een wet ondertekent? Hoe kun je een probleem overbrengen naar de tweede kamer? Meteen werd er fanatiek geantwoord door de teams. Natuurlijk viel er wat te winnen: een handjevol muntjes werd gegeven aan de leden van het winnende groepje. Maar wat moet een puber met een beloning bestaand uit Douwe Egberts muntjes en 5-centjes?

Het “DEMOCRATIELAB”, een plek waar je meningen kon vormen door middel van kleine opdrachtjes.

 

Het debat: het meest geliefde onderdeel van de dag. Met een korte video werd het onderwerp gepresenteerd, vuurwerkbeleid of alcoholleeftijd. Nieuwe wetten of juist niet? Groepjes leerlingen vormden partijen, met verschillende leden en functies. Elke partij had onder andere een woordvoerder, een fractievoorzitter en een secretaris. Via de mobieltjes werden alle partijen op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes. Bovendien kregen ze regelmatig updates van hun stemmers die via een ‘mail’ hun mening gaven.

“Moet de alcoholleeftijd van 18 naar 21?”
“Nee”, zou het antwoord zijn als je afgaat van mijn klasgenoten, “je moet toch een sociaal leven kunnen hebben! “

Wat bijzonder was aan dit debat was dat de leerlingen ook een mening moesten verdedigen waar ze het eigenlijk niet mee eens waren. Dit zorgde voor een goede oefening, want je moest je in je stemmers verplaatsen. Uiteraard leverde het grappige argumenten op, vooral wanneer een lid van een andere partij bijdehante vragen stelde. Het reactievermogen en de alertheid van de leerlingen werd grondig getest.

Wallerant Sandberg, vertegenwoordiger van zijn partij. Hij legde uit waarom hij achter de keuze stond van zijn stemmers.

 

Uiteraard mochten we een kijkje nemen in het centrum van de Nederlandse politiek, de Tweede Kamer. Heel stilletjes mochten we de publiekstribune betreden. Positieve nieuws: er was een plenaire vergadering bezig. Negatieve nieuws: Het had weinig betrekking op ons leerlingen en we konden geen enkele ‘bekende’ politicus spotten. Een enkeling zag Henk Krol, maar de vergadering was voor ons niet heel smaakvol, weinig grappen en geen Wilders. Zo kan politiek dus ook zijn.

Toch was het een unieke ervaring om een rondleiding te krijgen door het Binnenhof. De begeleider vertelde over de geschiedenis van de vele gebouwen en liet ons kennis maken met de kunst in de Eerste Kamer. Wist je bijvoorbeeld dat het plafond van de Eerste Kamer prachtig beschilderd is? Tussen de gouden verfschildering zijn gaten waarin mensen van verschillende nationaliteiten naar beneden kijken. Een ietwat grotere fresco symboliseerde de toekomst, kinderen die uit het ‘gat’ kropen om de taak over te nemen van de oude generatie. Diepzinnig allemaal, maar de begeleider kon het heel gedetailleerd uitleggen.

Na afloop van de rondleiding liepen we rond over het plein met een iPad. Voordat er een vraag verscheen op het beeldscherm moest je naar een bepaalde locatie lopen. Op de plek aangekomen kreeg je een gepaste vraag over politiek, geschiedenis of actualiteit. Zo bleef het voor iedereen interessant. Het groepje met de meeste goede antwoorden kreeg – heel voorspelbaar – ‘geld’.

Dat geld werd geteld aan het einde van de dag. Mensen begonnen massaal geld te sprokkelen bij anderen, om maar het meeste muntjes te hebben. Uiteindelijk ontstonden er twee groepen die beide 41 muntjes bezaten. Met een spannende gok konden de groep met een getal onder de 10 de winst (een powerbank) in ontvangst nemen. Een enthousiast einde voor een leerzame dag.

Bedankt aan Mevrouw Schreuder, Mevrouw Prechtl, Meneer Heemels en Mevrouw Schaefer.

Mevrouw Schreuder, die de laatste taken vervulde tijdens de vroege busreis.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.