Een gesprek aan de tafel doet een mens goed

Laten we beginnen met een simpele vraag: Wie van jullie heeft een mobieltje? Geen moeilijke vraag toch? Ik zou alvast antwoord geven op de vraag: (bijna) iedereen heeft er een. Een mobiele telefoon, of beter gezegd smartphone, is niet meer uit de maatschappij weg te denken. Voor sommige is de mobiel bijna een verlengstuk van hunzelf geworden. Genoeg gepraat, we gaan door met de volgende vraag: Wie van jullie heeft een internetbundel? Deze vraag is deels gokken en daarom geef ik het vage antwoord: ongeveer de helft of meer. Sommige zullen er mee eens zijn andere zullen zeggen dat vijftig procent te voorzichtig is geschat en dat men eerder van de 75% uit mag gaan.

Er zal nu vast en zeker bij jullie de vraag opkomen waarom ik het hier over heb en deze twee vragen stel? Een zwakke reden is omdat het boven aan deze tekst als titel staat. Een betere reden: het is een onderdeel geworden van onze sociale interacties. Velen zullen nu denken aan het Engelse Social Media, de term die hier ook in Nederland wordt gebruikt om apps te beschrijven zoals Facebook, Whatsapp en Instagram. Alle drie zijn zeer populair onder leerlingen en worden dan ook veelvuldig gebruikt, af en toe tot ergernis van de docenten.

Ik zal even wat informatie geven over mijn mobiel en daarmee bedoel ik helaas niet mijn telefoonnummer, wachtwoord en/of pincode. Ik zit nu in 6vwo en heb nog steeds een mobiele telefoon met beltegoed, geen maandelijkse kosten voor een abonnement, maar alleen betalen als je moet bellen, SMS’en of internetten

Aan sociale media heb ik Whatsapp, Discord en …tja, dat was het wel. Ben ik nog een vergeten? Nee, ik ben niets vergeten en om het nog wat vreemder te maken, gok ik dat mijn telefoon, die overigens al bijna vier jaar oud is, maar voor 20% procent van de tijd met het internet verbonden is.

Je zou kunnen zeggen dat ik daardoor sociaal geïsoleerd ben van de rest, maar dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het is namelijk zo dat men niet altijd contact hoeft hebben met anderen en dat het geen probleem is als je even niet bereikbaar bent. Ik zou zelfs een stap verder kunnen gaan en kunnen zeggen dat sociale media controversieel sociale connecties kan breken. Een klein voorbeeld is dat van een bekende van mij, die de regel stelde dat als een vriendin niet binnen bepaalde tijd gereageerd had, zij dan geen vriendin meer was van haar. Het sociale gedeelte van de media is hierdoor in het niet gedaan en de kans is groot dat de sociale interacties tussen haar en de vriendin zullen verminderen. Het overal bereikbaar zijn wordt door sommige als een eis gezien. Ikzelf vind het leuk als een vriend van mij het bericht juist niet heeft gelezen en daardoor een simpel misverstand ontstaat. Dan krijgt men een situatie waarbij men vraagt of hij de video heeft gezien die in de groepsapp is gestuurd, waarop hij nuchter antwoord: “Ik kijk haast nooit de video’s die in de app worden gegooid.”

Natuurlijk werkt het ook andersom, sommige conversaties via Whatsapp zijn hilarisch om te lezen en kunnen enkel voortkomen uit Social Media. De onhandige logaritme van de autocorrect kan geweldige gespreksstof opleveren om dom over te lullen en de mogelijkheid om absurde reacties of opmerkingen op te slaan, maakt dat men er nog lang van kan na genieten tijdens andere gesprek. “Weet je nog die keer, dat je…”

Sociale media is gemaakt voor sociale connecties met anderen, maar er is een punt waar men te ver gaat en er te afhankelijk van wordt. Kijk daarom bij het volgende etentje of je een “offline” conversatie met iemand aan kan gaan en hem daardoor af kan leiden van de sociale media op haar telefoon, een gesprek aan de tafel doet een mens goed.

, ,

Geef een reactie