Met gepaste trots hebben wij hieronder een artikel geschreven door een docent! Een tijd terug is er voor in de papieren versie een artikel geschreven over verschillende soorten docenten. Het leek ons erg leuk om als een soort reactie een artikel over verschillende soorten leerlingen te laten schrijven en wie kan dat nou beter dan een docent? Meneer Hegger (docent Engels) zag dit wel zitten en laat in dit artikel zijn mening horen.
Lichtelijke verbazing en een grijns op je gezicht gegarandeerd!

De cirkel is eindelijk rond! Als leerling op een middelbare school ver ten zuiden van Lochem was ik in de jaren 90 van de vorige eeuw enthousiast lid van de schoolkrant. Nu, niet nader te noemen jaren later, mag ik als docent iets schrijven voor de schoolkrant van het Staring College. It brings back memories…

Maar laat ik jullie niet vervelen met verhalen uit de oude doos. Ik heb een serieuze opdracht gekregen van de redactie: beschrijf de verschillende type leerlingen die op het Staring rondlopen. Immers, als docent ontwikkel je hiervoor een speciaal zintuig zodat je leerlingen in groepen of hokjes kunt verdelen. Dat geeft een wel zo geordende blik op de al die honderden leerlingen die dagelijks door het gebouw heen lopen, sjokken, rennen en hangen.

Zo heb je een hokje voor de supergemotiveerde leerling. Hierin zitten de leerlingen die altijd het beste uit zichzelf halen, altijd opletten, altijd het huiswerk af hebben, kritische vragen stellen en aan het einde van iedere les aan de docent vertellen hoe ze door alle nieuwe kennis een beter mens zijn geworden. Dit hokje is echter erg klein. Daarnaast heb je een hokje (lees: zaal) waarin alle supersociale leerlingen zitten. Daarmee bedoel ik de leerlingen die 24 uur per dag via social media in contact staan met al hun vrienden en vriendinnen. Iedereen in dit hok is altijd op de hoogte van elkaars avonturen door de dag heen. Of het nu over het broodje tijdens de lunch gaat, of over die leraar die maar niet begrijpt dat een telefoon juist nuttig is tijdens de les, alles wordt met iedereen gedeeld. Dan heb je ook nog een hok dat altijd heel gezellig versierd is. Dat is namelijk het hok voor de leerlingen die school zien als een groot feest waarin iedere dag in het teken staat van geintjes uithalen met vrienden en docenten. Verder is in dit hok de sport bottle flipping het hoogste goed. Ik kan nog een aantal hokjes noemen, maar je begrijpt, iedere leerling kunnen wij als docent binnen twee nanoseconden indelen in een groep.

Tijdens de research voor dit artikel ben ik echter ook met enkele leerlingen gaan praten om te kijken of ik nog wat moet aanpassen in mijn hokjesgeest of dat er nog wat hokjes bij moeten. Zo sprak ik met een niet nader te noemen leerling uit het ‘feesthok.’ Nadat ik een wedstrijdje bottle flipping gruwelijk van hem had verloren, vertelde hij tot mijn verbazing dat hij nu echt weg moest om aan zijn profiel werkstuk te werken. Een andere leerling uit het ‘supersociale hok’ bleek daarnaast ook weinig tijd te hebben voor een gesprek omdat ze voor haar literatuurlijst met een heel spannend boek bezig was en die wilde ze nu echt uitlezen. Mijn hokjesgeest stond op z’n kop!

Wat nu? Moet ik al mijn hokjes gaan herindelen of is dan toch iedere leerling uniek…?

Meneer Hegger
docent Engels

Door Redactie

Een gedachte over “Docent over leerlingen: De Hokjesgeest.”

Laat een antwoord achter aan henkie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.