Is het eerlijk dat leerlingen die naast school niet sporten, hetzelfde worden beoordeeld als degenen die wél sporten? Het huidige systeem zorgt ervoor dat niet-sporters ontmoedigd raken en zich slecht gaan voelen over hun prestaties, hoewel dat dus niet nodig is. Vaak doen ook deze leerlingen erg hun best, waardoor ze toch een soort basis opbouwen van sport skills. Helaas is die basis die ze tijdens de les opbouwen lang niet genoeg om een voldoende te halen.

De Nederlandse overheid heeft de scholen verplicht gym te geven, het is noodzakelijk dat de Nederlandse kinderen goed bewegen en een gezonde levensstijl behouden. Door lichamelijke opvoeding komen ook de minder fitte leerlingen in beweging. De gymlessen zijn een geweldige maatregel voor de algemene gezondheid, maar er zijn een aantal dingen waar het volgens mijn mening nog sterk in moet verbeteren.

In de gymles haal je een voldoende door boven de ‘voldoende’-drempel te scoren met bijvoorbeeld hoogspringen, sprinten of de Staringloop. Hierbij is het bij de Staringloop & sprint gewenst dat je binnen een bepaalde tijd finisht. Of dat je bijvoorbeeld hoger dan een bepaald aantal meter springt bij hoogspringen. Een logische cijfergeving zeggen de meesten, maar ik ben het daar niet mee eens. De gemiddelde klas bestaat uit vele hockey- en voetbal-spelers, beiden sporten waarbij je erg actief aan het rennen bent. Als je een sport beoefent bouw je allemaal vaardigheden op, door regelmatig te trainen zorg je ervoor dat je een goede conditie en techniek krijgt. Zo heb je automatisch een voordeel bij de gymlessen, je hebt de basis goed onder de knie.

Het is fijn als je lekker fit bent door je sport, maar het is oneerlijk dat de onervaren sporters daar een nadeel bij hebben. Hun inzet wordt ondergewaardeerd omdat iedereen met dezelfde ‘voldoende’-drempel te maken heeft. De uitkomst van een sprint wordt meteen bestempeld door een ‘matig’ bij lage score omdat er continu wordt vergeleken met de actieve sporters. Het gevolg hiervan is dat de niet-sporters soms onvoldoende scoren terwijl ze toch echt hun best doen en er ook verbetering zichtbaar is in hun resultaten. Ontmoedigend is het, de leerlingen kijken naar zichzelf als ‘slecht & lomp’ of gaan niet meer hun best doen om te presteren; ze halen ‘toch wel een onvoldoende’. Door het systeem worden de leerlingen die het meeste baat hebben bij de lichamelijke opvoeding gedemotiveerd.

De leerlingen die niet sporten moeten al hun talenten ontwikkelen tijdens de les, en in die korte periode moeten ze al hun vaardigheden opdoen. Een oplossing hiervoor zou zijn dat er tijdens de gymlessen meer aandacht word besteed aan de techniek van de handelingen. In een les zul je dan leren hoe je een conditie moet opbouwen en hoe je je lichaam het best kunt gebruiken tijdens de gym activiteiten. Voor de Staringloop zou je dan een aantal keer opbouwend gaan hardlopen, elke week 3 minuten langer bijvoorbeeld, zodat de conditie verbetert en leerlingen ook een positieve ervaring beleven tijdens de loop. Door de conditie een beetje te ontwikkelen tijdens de les zullen ze minder last hebben van kwaaltjes en vermoeidheid onderweg.

Onvergeetbaar is dat de leerlingen zichzelf moeten proberen te verbeteren. De norm ligt soms iets te hoog voor de niet-sporters, en daarom is het zo belangrijk dat de beoordeling wordt gebaseerd op hun persoonlijke records. Er zou dan gekeken worden naar de behaalde score van het vorige jaar. Zelfs voor de sporters zal dit een verbetering zijn. Ze zullen dan misschien minder vaak een ‘g’ op hun rapport krijgen maar het stimuleert ze wel meer hun best te doen.

Personaliseer de ‘voldoende’-drempel. Plaats de leerling niet langer in een gezamenlijke categorie, maar beoordeel ze als individu. Let juist op verbetering en inzet, in plaats van de resultaten te vergelijken met het gemiddelde. Zo krijgt de non-sporter een kans om eindelijk een goed gevoel te hebben over sport, en zullen leerlingen zich inzetten voor verbetering.

 

Wij nodigen gymleraren/gymleraressen en leerlingen uit om hun mening over dit artikel te geven. Dit kan in onder dit artikel in de reacties of via ons mailadres redactie@scspeaks.nl

3 gedachte over “De voldoende-drempel bij gym”
  1. Ben het hier zeer mee eens, ben zelf gemiddeld kleiner dan de rest, dus heb ik bij bijvoorbeeld hoogspringen e.d. een nadeel. Ik vind echt dat ze hier iets aan moeten doen.

  2. Ik ben het helemaal met je eens! Ik nen zelf ook redelijk klein, ik zit niet echt op een sport en ga vrij snel door mijn enkel dus daarom presteer ik niet echt goed met gym. Als ze nou voor de niet sporters net iets soepeler berekenen dan zou het ook beter zijn en halen niet sporters eerder een voldoende of een goed.

  3. ik ben het hier ook mee eens! om nou de cijfers af te schaffen is nou ook niet goed denk ik maar ik vind wel dat we niet alleen maar landsporten moeten doen maar ook moeten gaan zwemmen. de mensen die zwemmen hebben meestal ook niet zo’n goede conditie als de voetballers enzo dus halen ze er dan ook niet een super voor de ren opdrachten. als de zwemmers de kans krijgen om te laten zien wat ze in het water kunnen kunnen die mensen ook een super halen!

Laat een antwoord achter aan Just a girl Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.