Tijden als deze kunnen (ongemerkt) een enorme impact hebben op je mentale gezondheid. Hier zijn vijf tekens/situaties dat het toch niet zo goed met jezelf of iemand anders gaat, en wat je daartegen kan doen. Hoewel dit natuurlijk extra geldt in deze tijden waarin we weinig tot geen sociale contacten zien en het grootste deel van je huidige leven er totaal anders uitziet, de meeste van deze tips gelden altijd wel voor iemand die zich mentaal of emotioneel niet 100% goed voelt.

Nummer 1: Je mist je vrienden. Misschien merk je dit aan het feit dat je van alles hebt gepland om te gaan doen of waar je met hen naartoe wil gaan, terwijl je constant vergeet dat je eigenlijk nog helemaal niet je vrienden kan ontmoeten. Of je merkt dat desondanks het vele contact dat je misschien online met ze hebt, je toch nog lang niet het idee hebt dat je ze echt vaak genoeg spreekt. En dit is natuurlijk zo: Online contact, zelfs bellen of face-timen, is niet hetzelfde als iemand face-to-face spreken. Het gesprek is ook over zodra je ophangt, en je kunt daarna niet even omdraaien om toch nog een laatste dingetje toe te voegen. En ook als je ze wel ontmoet, is het allemaal afgesproken, en zie je dus alleen de mensen wie gelijk in je opkomen als je wil afspreken met iemand. Mensen toevallig tegenkomen en even bijkletsen wordt nu ook al een paar maanden moeilijk gemaakt. Hoe kun je dan toch proberen het oude contact te behouden? Kijk bijvoorbeeld samen films via Netflix Party en Scener, of één van de andere sites waarmee dit kan. Kun je elkaar tegelijkertijd toch spreken en commentaar leveren!

Nummer 2: Je hebt geen motivatie voor ook maar iets. Het liefst wil je graag de hele dag in bed blijven liggen, een beetje Netflix kijken misschien, maar het lijkt zo’n verspilling van tijd om ergens moeite in te stoppen. Alles zit dicht en het heeft op het moment toch geen zin, dus waarom zou je? Of misschien weet je heel goed dat je echt wel wat moet gaan doen nu, maar op de een of andere manier luister je niet naar jezelf en komt er niets van. Een gebrek aan motivatie hoeft niet altijd te liggen aan het feit dat je lui bent, want er kan een serieuze reden achter zitten waar je soms zelf niet eens vanaf weet. Wat altijd belangrijk is in dit geval: Wordt niet boos op jezelf. De kans is groot dat jij er niets aan kan doen dat alles zo veel moeite lijkt te kosten. Het hoeft ook niet altijd aan tijden zoals deze crisis te liggen. Probeer om jezelf in stapjes te motiveren om iets te doen. Begin bij kleine dingen, zoals ramen open en deuren juist dicht te doen. Bouw daarna uit naar het sorteren van je (school)boeken, en dan naar het maken van kleine opdrachten. Maar doe het rustig aan!

Nummer 3: Wees eens eerlijk voor jezelf: Hoe vaak in de les, op school al of nu online, droom jij weg en zijn je gedachten totaal ergens anders? Gebeurt het je wel eens dat hoe hard je je ook probeert te focussen, het gewoon niet lukt? Misschien gaan je gedachten alle kanten op, maar het kan ook dat je bezig bent met één onderwerp, en je je gedachten daar niet van weg kunt trekken. In dit geval is het iets moeilijker om het te voorkomen/verhelpen, als het echt een bijwerking is van een slechtere mentale toestand. Het is goed om al te beginnen met proberen vast te stellen in welke situaties je veel afdwaalt, en waarnaartoe dan. Probeer dan of je die cirkel kunt doorbreken, en bereid je voor als je weet dat er een grote kans is dat je gaat afdwalen (door bijvoorbeeld te vragen of je een les mag opnemen).

Nummer 4: Lukt het je niet om te ontspannen? Ben je gestrest met betrekking tot de coronacrisis en zijn gevolgen? Of kun je niet eens een reden vinden waarom je je constant ongemakkelijk voelt? Dit kunnen aanwijzingen zijn voor een veel serieuzere emotionele toestand dan men vaak verwacht. Hiermee is in veel gevallen prima vanuit huis iets aan te doen: zoek oefeningen op! Er zijn er genoeg: Ademhalingsoefeningen of het voor jezelf opnoemen van dingen die jij zeker weet/je goed bij voelt kunnen al wonderen doen. Er zijn genoeg sites, artikelen of blogs die je precies kunnen vertellen hoe je in bepaalde situaties een erge stressreactie kunt voorkomen.

Nummer 5: Ten slotte: Je weet het niet. Je weet niet wat je moet doen. School, vrienden, eventueel werk, je weet dat ze er zijn, maar je weet niet wat je ermee moet! Je weet niet wat er aan de hand is met je gedachten, je weet niet hoe en waarom je extra contact met vrienden moet zoeken, je weet niet wat je moet doen voor school, en je weet ook niet waarom je dit niet weet. En dan kom ik bij de tip die voor al deze situaties geld: Vraag om hulp. Alsjeblieft, bij de kleinste twijfels die je al hebt, vraag onmiddellijk om hulp. Aan vrienden, professionals, of aan mij: er is niets ergs aan en zwakke mentale toestand. Blijf gezond, ook mentaal.

Geef een reactie