Onlangs verschenen in de media: StukTV die gekocht werd door Talpa. Het klinkt allemaal erg vaag, want waarom zou een bedrijf een YouTube kanaal kopen? En wat is Talpa? En waarom zou je een succesvol YouTube-account verkopen?

StukTV begon rond 2012 met het posten van komische videos op YouTube. Deze bestonden vaak uit challenges die ze van hun kijkers kregen. Zo moesten ze de door een bouwmarkt fietsen op mini-brommertjes en werden ze zelfs uitgedaagd de politie te pranken. Hun subscriber-aantal ging met gigantische getallen omhoog en het account belandde al snel in de top 5 van Nederland. Behalve het succes van de opdrachten, gingen ze ook series produceren. Hun serie ‘Roadtrippers’, waar ze al liftend zonder geld zo ver mogelijk van hun startpunt moesten reizen, was zelfs zo succesvol dat het op TV verscheen. Hierna publiceerden ze o.a. Jachtseizoen en Horrornacht waar ze vervolgens miljoenen views mee binnen sleepten.

StukTV is inmiddels niet meer weg te denken op de trending pagina van YouTube. Hoewel ze eerder al met RTL samenwerkte om bepaalde series te realiseren toonde nu Talpa interesse in hun self-made bedrijfje. Inmiddels is hun kanaal officieel eigendom geworden van dit bedrijf, maar wat dit betekent voor het kanaal is onduidelijk. De drie presentatoren zullen in ieder geval door blijven gaan met het verschijnen voor de camera, en Giel de Winter zal als creative-director toetreden tot de Social Media-sector van Talpa.

Talpa Network is (naar eigen zeggen) het eerste netwerk dat een YouTube-kanaal koopt. Talpa beschikt inmiddels al over verschillende commerciele radio-zenders en TV kanalen. Een stap in de richting van de social media is dus niet heel onverwachts. Het hoofd achter dit bedrijf is de multi-media genie John de Mol.

Zij spreken een doelgroep aan die via traditionele media heel moeilijk te bereiken is en wat ze maken is geweldig. Ik ben fan.
– John de Mol

Voor StukTV leverde de verkoop (behalve een waarschijnlijk grote zak geld) een hoop mogelijkheden op. De Winter vertelde de media dat StukTV toe is aan grote stappen en dat Talpa daar goed bij kan helpen. Of dat betekent dat we meer video’s gaan zien of dat er nieuwe series bijkomen is niet bekend, maar wie weet kunnen we over een aantal weken al nieuwe producties van de drie jongens verwachten.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.