Leerlingen krijgen voorlichting met een toneelstuk

Na afloop krijgt iedereen een bierviltje – Foto: Tama Schreurs

Leerlingen uit verschillende 3e, 4e en 5e klassen krijgen deze week voorlichting over alcohol. Dat gebeurt deze keer niet door een biologiedocent, maar door Theatergroep Playback. Op hun site biedt deze groep verschillende voorstellingen aan, elk met een zeer onderwijskundig verantwoord thema, zoals pesten, seks en agressie.

Vandaag waren de eerste voorstellingen voor een aantal klassen. De theatergroep maakt er geen geheim van dat het onderwerp van deze voorstelling alcohol is. In elke scène zwalkt er wel iemand over het podium met een fles wodka (water). Het lijkt bijna alsof elke puber dagelijks niks anders doet dan zich lam zuipen. Dit beeld is misschien niet voor iedereen herkenbaar, maar volgens Teun Jonas, een van de acteurs, is het toneelstuk gebaseerd op uitgebreid onderzoek door informatie uit boeken te halen en gesprekken met betrokken instanties als de GGD te horen.

De makers zijn er niet op uit om de leerlingen het gebruik van alcohol helemaal af te raden. Het gaat ze vooral om het gesprek met de leerlingen, dat ze direct na de voorstelling met de leerlingen voeren. Na een tijdje komt het gesprek op gang en worden er een paar ervaringen uitgewisseld over alcoholgebruik.

Of we er echt iets van zullen opsteken is de vraag. Meneer Herrman is de enige die na afloop enthousiast de symboliek van het rondrijdende modeltreintje uitlegt. Zelfs al is ons dat niet opgevallen: het was in elk geval wel leuker dan een voorlichting van de biologieleraar.

Geef een reactie