GetAttachment (2)
Het Rijksmusem
GetAttachment (3)
Het Rijksmuseum

Het is vroeg en koud als de leerlingen van de zesde klas vwo zich vorige week donderdag verzamelen voor de Beemd. Het mag de pret niet drukken. De busreis doet me denken aan een schoolreisje: met muziek, rugzakken met snoep en een gezellig geklets vertrekken we naar de hoofdstad.

Wat staat er op het programma voor dit dagje Amsterdam? In één woord: veel! En de dag begint met z’n allen bij het Rijksmuseum. Daar krijgen de leerlingen die het vak geschiedenis hebben een rondleiding die aansluit op de lesstof. Helaas kan ik door het drukke programma niet het
pronkstuk van het Rijks bewonderen, maar klasgenoten hebben gelukkig de Nachtwacht (en zoals hier naast te zien ook andere kunstwerken) wél op foto vastgelegd.

GetAttachment (6)
Het Amsterdam Museum

Na een uur is het tijd voor de tweede stop: voor de leerlingen zonder economie is dat het Amsterdam Museum. Hierover kan ik weinig kwijt op papier, want ik behoor tot de groep met economie. Deze gaat, na een ‘wandeltochtje’, naar het bezoekerscentrum van de Nederlandsche Bank. Daar wordt op een interactieve manier, door middel van quizjes, uitgelegd wat de taken van de Nederlandsche Bank zijn. Zeker interessant, ook om erachter te komen dat de kennis van een 6-VWO student niet onderdoet voor die van een beginnend docent.

Het Amsterdam Museum
Het Amsterdam Museum


Final stop
in Amsterdam: Body World. Je weet wel, plat gezegd een expositie van opgezette mensen. Best vervreemdend om soortgenoten zo te zien staan, maar wel super indrukwekkend. Alles is te zien: ieder spiertje, ieder bloedvaatje, iedere zenuw. Maar of ik er zelf zou willen eindigen? No thanks. Zo ver reikt mijn interesse dan weer net niet.

GetAttachment (4)
Het Rijksmusem

Als de avond valt verplaatsen de leerlingen zich naar Haarlem, waar we de gelegenheid krijgen een hapje te eten en een colaatje te drinken. De avond eindigt in de Haarlemse Toneelschuur, waar een wel héél moderne versie van Shakespeare wordt opgevoerd: geen chique oud Engels of ingewikkeld Nederlands, maar een soort rijmende straattaal. Deze versie valt niet bij iedereen in de smaak, dat blijkt ook als een van de acteurs midden in zijn tekst begint te schreeuwen tegen een meisje dat net wat te ver onderuit gezakt is…

Al met al was het een gevarieerde en geslaagde dag. En het enige wat dit schoolreisje miste, was het ‘verstop-je-voor-je-ouders ritueel’ bij het thuiskomen in Lochem, maar ach, dat maakte de dag niet minder leuk.

Door Redactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.