De Gezonde School

 

Toen er aan mij werd gevraagd iets over de gezonde school te schrijven, wist ik totaal niet wat het was en wat het inhield. Dat veranderde al snel. Zoals de meeste van jullie wel gezien hebben stond er in jullie rooster ACT oftewel activiteit. Activiteit was in dit geval gezonde school. Veel leerlingen waren  nieuwsgierig, wat zouden we gaan doen?

Voeding

Toen het vrijdag was hadden we een aantal onderwerpen op ons programma staan over bijvoorbeeld roken, alcohol en voeding. Mijn klas begon met voeding. Hier kregen we uitgelegd wat overgewicht was en de verschillen tussen jongens en meisjes. Ook gingen we de BMI uitrekenen. De BMI uitrekenen doe je door je gewicht [bijvoorbeeld 40 kg]  te delen door je lengte in meters in het kwadraat      [bijvoorbeeld 1,55] dan wordt de som dus: 40 : [1,55 x 1,55] = 16,64. Dan kijk je in de tabel of je op de BMI bij jouw leeftijd past en of je geen onder- of overgewicht hebt. Vervolgens gingen we kijken naar wat de gemiddelde man eet en wat de gemiddelde vrouw eet. Leuk feitje is bijvoorbeeld dat de vrouwen meer sap drinken en de mannen meer frisdrank, alhoewel de vrouwen wel wat meer chocola lusten! Pas maar op met de paaseitjes!!!! Daarna gingen we een spel doen over wat gezond is om te eten en wat niet. Ook  had je een categorie middenweg. Toen we daarmee klaar waren kregen we een boekje mee en gingen we naar de volgende les.

Social media

We gingen dus op weg naar de volgende les: social media. Hier kregen we uitleg over wat pesten nou eigenlijk is en hoe het op andere mensen kan overkomen. Je kan iemand wel gaan uitschelden op Instagram of YouTube, maar dat kan voor diegene wel gewoon het zelfde voelen als dat je hem recht in zijn gezicht uitscheldt. Ook gingen we kijken naar wat de klas eigenlijk gebruikt aan social media en dat was best wel veel, zoals Twitter, Facebook, Instagram, WhatsApp, etc. Maar heb je dat eigenlijk wel nodig, want je kan ook zo met iemand een gesprek aan gaan. Als je bijvoorbeeld op Instagram zit, heb je een hele andere communicatie dan wanneer je diegene zo ff spreekt. We hebben ook geleerd dat je duidelijk moet zijn in je appjes. Als je bijvoorbeeld zegt: waar was je? Kunnen mensen het op een hele andere manier opvatten dan je eigenlijk bedoelt.

Alcohol

Na de pauze gingen we naar de gymzaal. Hier kregen we een voorstelling over alcohol en wat alcohol met je doet. Dit stuk ging over vier jongeren die alle vier een band met elkaar hadden. Ze drinken te veel alcohol en het gaat mis. Als gevolg van het alcoholgebruik belandden ze in het ziekenhuis. Het heeft me ook laten inzien wat alcohol met je doet en wat de gevolgen zijn. Bijvoorbeeld dat je minder geconcentreerd wordt en dat je minder goed kan nadenken. Het is dan ook heel slim om pas alcohol te drinken als je hersenen uit de groei zijn. Beter is om helemaal niet te drinken! Ook werden er vragen gesteld van: wie zou dit ook kunnen overkomen? En gek genoeg staken best wel veel mensen hun vinger op. Eigenlijk is het ook wel logisch dat je je vinger opsteekt, want je weet niet wat er zal gebeuren.

Roken

Toen kwam de les over roken. Hier werd de vraag gesteld: waarom zou je roken? Er zijn namelijk voor- en nadelen. Ook werd er uitgelegd wat er gebeurd als je rookt. Wat gebeurt er met je longen? Wat beschadigd er precies? Toen kregen we te horen wat er allemaal in een sigaret zat en ik schrok best wel. Er zit namelijk allemaal giftige stoffen in een sigaret en daarbij zijn sigaretten ook heel erg duur! Dus waarom zou je er überhaupt aan beginnen? Nou, om er bij te horen of om rustig te blijven. Het is misschien niet goed voor je en heel erg schadelijk, maar sommige mensen worden er wel rustig van. Maar zoals jullie al wel weten [hoop ik] is het Staring College een rookvrije school!

Samenwerken en Vertrouwen

De laatste twee uren ging ik met mijn klas naar de activiteit samenwerking en vertrouwen. Ik vond dit één van de belangrijkste lessen, want het draait heel erg om elkaar vertrouwen en als je dat niet kan, kan je ook niet snel je verhaal bij iemand kwijt. In deze lessen kregen we allemaal samenwerkingsopdrachten vaak met tweetallen. We gingen bijvoorbeeld chinees boksen en we deden het spel “een echte vriend”. Ik heb veel van deze twee lesuren geleerd, want je hebt soms wel heel veel vrienden, maar ga eens kijken naar wie je echt kan vertrouwen en wie je echt alles kan vertellen. Ik durf te wedden dat er dan echt wel wat vrienden afvallen.

Mening van de leerlingen

Ik kan nu wel de hele tijd zelf mijn mening vertellen, maar wat vinden de andere leerlingen nou eigenlijk? Ik heb een aantal vragen gesteld aan verschillende leerlingen en vroeg naar hun mening. Vaak heb ik te horen gekregen dat ze de les samenwerken en vertrouwen het leukst vonden, omdat je lekker veel kon bewegen. Ook vonden veel leerlingen de voorbeelden die de begeleiders lieten zien leuk. De leerlingen gaven als tip voor de volgende keer meer activiteiten en minder luisteren. De voorstelling was voor veel leerlingen ook het hoogtepunt van de dag, er zat erg veel humor in.

Dus over het algemeen waren de leerlingen erg tevreden, ze vonden het leuk en informatief. Wat is jou mening? Laat het ons weten!

Geef een reactie